Axbarat toghursida
Mediya, axbarat toghursida
Memet Emin
Mediya diginimiz teshwiqat ilip birish üchün qollan'ghan her xil wastilerni közde tutidighan bolup, u adette gezit jornal, tiliwiziye, we her xil ijtimayi taratqularni öz ichige alsa, keng jehettin barliq neshiryat boyumlirini we sin filimlirinimu öz ichige alidu. Mediya digen söz waste digen menadiki söz bolup uni teshwiqat üchün qollinilghan waste yeni axbarat dep atashqa bolidu.
Mediya yaki axbarat nezirye boyiche eyitqandaq bitereplik, adil we otura yol tutqan bolushi kirek, biraq bek epsus emiliyette mutleq bitereplik we mutleq adil bolghan axbarat yoq.
Men töwende özümning bu jehettiki köz
qarashlirini oturgha qoyup ötmekchimen.
Dunyadiki axbaratlarni uning
chiqimining kilish menbesi, igidarchiliq hoquqi we uning mulazimet qilish
obiktigha qarap üch türge ayrishqa bolidu.
Birinjisi, hökümet meblex
salghan axbarat. Bu türdiki axbaratlar asasliqi herqaysi döwletlerdiki qanunluq
hökümet meblex salghan axbaratlarning hemmisini öz ichige alidighan bolup, ular
asasliqi shu hökümetning siyasetlirini teshwiq qilishni chöridigen halda, özining
menpetige biwaste taqashmaydighan herqandaq ishta oturluqni saqlashqa, biterep
yol tutushqa we adil bolushqa tirishidu. Bu xildiki axbaratlarning qandaq
xewerlerni ilan qilish, qandaq xewerlerni
ilan qilmasliq, qandaq xewerlerni gewdilik ilan qilish, qaysi xildiki
xewerlerni nezerge almasliq jehette meydani shu döwletning ichki we tashqi
siyasitige baghliq bolidu. Küchlük döwletler özliri meblex salghan bezi
axbaratlargha özlirining qimmet qarishini merkez qilghandin bashqa konkirit
ishlarda bek qattiq telep qoymaydu, biraq diktatur döwletler we yaki hakimiyiti
küchlük bolmighan döwletler özliri meblex salghan axbaratlargha nisbeten qattiq
konturul qilish siyasiti qollinidu. Hetta herqandaq xewerge nisbeten testiqlash
tüzimi yolgha qoyidu.
Ikkinjisi, her xil partiye, teshkilat, gurux we
mezzeplerge tewe axbarat. Bu xildiki axbaratlarning mexsiti özi wekillik
qilghan gurpa üchün xizmet qilidighan bolup, özi we riqabetchisi bilen
munasiwetsiz bolghan weqelerde amal bar biterep bolushqa tirishidu. Normalda özi
wekilliq qilghan gurpa terepte turup, özining ijabi tereplirini asas qilip,
qarshi terepni bisip turup we ularning selbi terepini merkezliq qilip xewer
ishleydu. Özige paydisiz selbi weqelerni yaki öz menpetige ziyan ekilidighan
weqelerni amal bar ilan qilmaydu, yaki pedezlep ilan qilidu. Ijabi weqelerni
nuqtiliq qilip, yaki köptürüp ilan qilishqa tirishidu. Qarshi terepke
munasiwetlik selbi weqelerni amal bar köptürüp ilan qilishqa tirishidu, ijabi
weqelerni amal bar xewer qilmaydu.
Üchünji türdikisi musteqqil
axbarat. Bu xil axbarat asasliqi tijaret xaraktirlik meblex salghan pul we yaki
saxawetchiler iane qilghan pul bilen yürishidighan axbarat bolup, hazirgha
qeder nisbeten eyitqanda eng bitereplik we adil bolghan axbarat hisaplinidu.
Amirkidiki axbaratlar ichide
Amirka awazi bilen Erkin Asiya Radiyosi
hökümet meblex salghandin bashqa qalghan mutleq köp sandiki axbaratlar üchünji
türdiki musteqqil axbarat bolup, ularning ichide köp qismi tijaret xarektirini
alghan, az bir qismi pütünley iane qilghan pul bilen mangidighan axbarat.
Amirka qatarliq demokiratik gherip
döwletliride axbaret erkinliki nahayti yuquri bolup, hökümetning axbaratqa
bolghan konturulliqi nahayti töwen bolsimu, biraq axbarat yenila özi tewe
döwlet we rayunlarda asasi iqimni teshkil qilghan idilogiye we qimmet qarishi
üchün xizmet qilidu. Demokiratik gherip döwletliridiki axbaratlar, nisbeten
eyitqanda tar idilogiye cheklimisidin halqip chiqqan, özidin bashqilargha
bolghan düshmenlik köz qarishi nisbeten töwen bolghan bolsimu, biraq yenila öz
qimmet qarishini qoghdashqa tirishidu.
Axbaratlarning bitereplik
yaki bitereplik emesliki, adilliq yaki adil emesliki töwendiki bir nechche
amillar bilen munasiwetlik.
1. Axbaratqa igidarchiliq
qilghuchining yeni axbaratqa silin’ghan meblex igilirining kimlege wekilliq
qilishigha we ularning qimmet qarishigha baghliq. Axbaratqa meblex salghuchi
axbaratning xarektirige biwaste tesir körsiteleydu.
2. Keng oqurmenler we
axbaratni her jehettin qollap quwetligüchilerning dunya qarishi we qimmet
qarishigha baghliq. Melum döwlet yaki rayundiki keng oqurmen yaki axbaratni her
jehettin qollighuchilar axbaratning xarektir we yölinishige chong tesir
körsiteleydu. Ixtizadi kirimni asasi mexset qilghan axbaratlar, oqurmenlerdin ayrilip qalsa, iane qilghan
pulgha tayinidighan axbaratlar özini ictizadi jehette qollighuchilarning
qollishidin ayrilip qalsa, axbarat ixtizadi kirzisqa uchurap xizmettin toxtidi
digen gep.
3. Bash muherir we
tehrirlerning kimning menpetige wekilliq qilishigha, ularning dunya qarishi we
qimmet qarishigha baghliq. Ularnibg axbaratlarda ilan qilnidighan xewerlerning
mezmunini melum dahirde özgertiq hoquqi bolup, qaysi xewerler merkezliq qilip
ilan qilish, qaysi xewerni aldin ilan qilish we qaysi xewerni basturup qoyushi
melum jehette ularning köz qarishi we qimmet qarishigha baghliq.
4.
Muxpirlarning kespi exlaqigha, mesuliyet tuyghisigha we qimmet qarishigha
baghliq. Muxpirlar adette nex meydanni biwaste küzetküchi, birinji qol
matiryalgha irishküchi bolghachqa, ularning özi körgen weqelikni qaysi nuqtidin
chiqish qilip teswirlishi, xewerning eng axirqi mezmunigha biwaste tesir
körsitidu.
Comments
Post a Comment